Engadin SkiMarathon 2019, Kari Jylhä

Engadin lähtötunnelmia. (Kuva Kari Jylhä)
Mussoliiniin tutustumassa. (Kuva Kari Jylhä)

Engadin skimarathon - Kari Jylhä kertoo (12.3.2019)

Viikonloppuna 10.3.2019 käytiin hiihtelemässä Engadin skimarathon. Perjantaina aamukoneella Milanon Malpensaan, auton vuokraus ja kovaa ajoa Comon kautta Comojärven pohjoispäähän. Tavanomaisesta poikkeava reitti, yleensä ajetaan järven itälaitaa, mutta nyt länsireunaa, kun olin syksyllä katsonut sen dokumentin Mussolinista. Tulipahan sekin paikka katsottua. Yö ja aamu tyylikkäässä majoituksessa ja maisemassa.

Lauantaina jatkettiin kohti St. Moritzia, ennen rajaa poikettiin täydentämässä eväät Iperalissa. Moritzissa haettiin numerot ja käytiin nauttimassa paikalliset mastereiden tarjoilut. Ripa kerkis imeen ainakin pullon punkkua, mulla oli taas kuskin rooli. Sitten majoitukseen, joka olikin viimevuotinen hotelli, nyt kuitenkin jonkun yksityisen omistama studio, jota ei ollut edes maksettu eikä sitä voinut paikallakaan maksaa, no maanantaina PayPalilla. Eväät repusta.

Aamulla hiihtämään linjurikuljetuksella. Tänä vuonna en joutunut ”Natsi holocausttransportiin” ilman kaasua eli tupaten täyteen bussiin. Mennessä istuin, sama toistui paluumatkalla junassa ja bussissa. Hiihto ei ollut hääviä, väsytti ja korkea ilmanala ei muutenkaan mulle sovi. Hiihtelin isommin yrittämättä ja vasemmalta jatkui lähes koko matkan ohimarssi, mutta en antanut sen haitata. Keli oli paras mitä täällä on sattunut. Yleensä puolenvälin jälkeen on ollut vastatuuli, nyt voimakas myötäinen. Luistelin sauvoitta useita kilometrejä, kun ei yksinkertaisesti kerinnyt työntämään. Viimeset viisi kilometriä hiihdin reippaammin ei olis pitänyt. Olo oli hiihdon jälkeen sitä myöten kuin olis vetänyt itsensä mankelin läpi. Vaihdoin nopeasti vaatteet ja kävin noutamassa auton. Tunnin odottelun jälkeen Ripa ja Teuvokin saapuivat maaliin ja päästiin kotimatkalle.

Kovaa ajoa kohti lentokenttää. Tosin kova ajo päätti reilusti ennen Leccoa. Pari kolme tuntia seistiin toivottomassa ruuhkassa. Pimeässä kaarrettiin lopulta alueen halvimman hotellin pihaan ja yövyttiin. Aamulla auton tankkaus, luovutus ja lento kotiin.

Yläkuvassa Engadinin Masterilaisuuden osanottajia.

Alla Risto Kemiläinen juuston ja hiihtoystävän seurassa. (Kuvat Kari Jylhä)