Toimintakertomus 2017

Worldloppet Masters Finland ry

TOIMINTAKERTOMUS 2017

Yhdistyksen tarkoitus

Yhdistyksen tarkoituksena on edistää edistää hiihtoharrastusta ja toimia suomalaisten Worldloppet Master- arvon saavuttaneiden hiihtäjien yhdyssiteenä.

Jäsenet

Wolrdloppet Masters Finland ry:n 31. toimintavuoden päättyessä yhdistyksessä oli 262 jäsentä, joista jäsenmaksun maksaneita 176. Jäsenmaksu oli 20 €. Yhdistyksemme hyväksyttiin myös kansainvälisen Wolrldloppet hiihtäjien (IAWSL) jäseneksi.

Kokoukset

Vuosikokous pidettiin 3.2.2017 klo 17.30 Lahden hiihtokeskuksen voitto ravintolassa. Kokoukseen osallistui 35 jäsentä. Kokouksessa hyväksyttiin tilikauden 2016 tilinpäätös ja toimintakertomus sekä toimintasuunnitelma ja tulo- ja menoarvio tilikaudelle 2017.

Hallinto ja toimihenkilöt

Hallitukseen ovat tilikautena 2017 kuuluneet

Puheejohtajana Pekka Anttonen Vihdistä

Varapuheenjohtajana Risto Laurila Lahdesta

Sihteerinä Tero Kasala Torniosta

Rahastonhoitajana Maarit Kärkkäinen Nauvosta

Juha Toivonen (Jäsenasiat ja kotisivut)

Jäsenenä JP Roos Helsinki (varasihteeri ja historiatoimikunta)

Jäsenenä Teuvo Valve Loimaalta (tilastot ja valokuvat sekä historiatoimikunta)

Toiminnantarkastajana on toiminut Marketta Ranta Kokemäeltä ja varatoiminnantarkastajana Asta Hilska Orimattilasta.

Hallitus on kokoontunut vuoden aikana kaikkiaan 3 kertaa.

Talous

Tilikauden 2017 tuotto oli 4566,19 euroa ja menot 3789,60 euroa. Tilikauden ylijäämä on 776,59 euroa. Hallitus esittää kokouksessaan 16.1.2017, että ylijäämä siirretään yhdistyksen omiin pääomiin.

Taseen loppusumma on 6856,91 euroa.

Toiminta

Kausi 2017 oli yhdistyksen historian 31. Yhdistyshistoria "Elämyshiihtoja maailmalla" julkaistiin Lahden hiihtomuseossa 28.9. Kirjaa on ollut tekemässä historiatoimikunta, johon ovat kuuluneet vetäjänä Pekka Anttonen sekä jäseninä Raimo Henttonen, Asko Sievänen, Juhani Saimovaara, Erkki TIkkanen, Ilmari Ojanan, Teuvo Valve sekä Juha Toivonen. Mukana on ollut myös asiantuntijajäsen Pentti Kurunmäki. Varsinaisena tuottaja on toiminut Juha Toivonen. Historiatoiminkunta kokoontui vuoden aikana kaikkiaan 3 kertaa. Kirjaa painettiin ensin 200 kappaletta ja myöhemmin vielä 60 kappaletta lisää.

Kotisivuja kehitettiin edelleen ja niillä olleiden tapahtumien esittely sekä jäsenkirje selvästi tavoitti jäseniä. Kotisivuilla oli vuoden aikana yhteensä 37 282 käyntiä eli 102 käyntiä päivittäin.

Perinteinen päähiihtotapahtuma Finlandia-hiihto kokosi paikalle Mastereita ja vuosikokouksessa oli paikalla 35 jäsentä. Yhdistyksemme tukemana hiihtoon osallistuivat Jyväskylästä Jarkko Sinisalo ja Antti Minkkinen. Myös lasten Finlandiassa oli mukana joukko Mastereita Risto Laurilan ja Juhani Saimovaaran johdolla talkoojoukoissa.

Mastereiden yhteinen hiihtomatka järjestettiin Marcialongaan ja mukana oli noin 30 masteria.

Stafettvasan viestihiihtoon 2.3.2017 osallistui kaksi Masterien joukkuetta. I-joukkueessa hiihtivät Risto Kemiläinen, Kari Jylhä, JP Roos, Erkki Kilpeläinen ja Juha Toivonen. II-joukkueessa puolestaan lykkivät Helge Snabb, Juhani Mäkinen, Mikko Mannonen, Ilmari Ojanen ja Terho Behm.  Kolmannessa Mastereita sisältäneessä joukkueessa (Gray Panthers of Finland) hiihtivät Pekka Anttosen lisäksi Seppo Vaihia, Sami Vaihia, Kalevi Hulsi, ja Esko Kaipiainen.

Syystapaaminen pidettiin 13-15.10.2017 Leppävirran Vesileppiksessä ja siellä oli mukana 22 Masteria. Ohjelmassa oli hiihtoa, tulevan talven hiihtojen suunnittelua sekä yhteisruokailua.  Viikonlopun ohjelmasta vastasivat paikallinen masteri Erkki Putkonen yhdessä Teuvo Valveen kanssa. Erkki kertoi myös Vesileppiksen historiasta. Esille nousi myös tulevan talven Stafettvasan viestihiihto.

Kiilopäällä marraskuussa järjestetty ensilumen leiri onnistui loistavasti. Kiilopäälle ja läheiselle Saariselälle oli kokoontunut 23 Masteria. Ohjelmassa oli hiihtoa, voiteluopastusta, tietoa talven tulevista tapahtumista sekä yhdessäoloa maittavan illallisen kera. Matti Vanhanen oli jälleen hoitanut mallikkaasti järjestelyt paikallisena masterina. Ensilumen leiri pidettiin viikolla 47. Sää oli suotuisa hiihtämiseen, lunta oli riittävästi eikä pakkastakaan ollut liiaksi.

Yhdistyksen  jäsenille hiihtomatkoja ovat kaudella 2017 olleet järjestämässä Vetikko Travel, Lehtimäen Matkat, PWT Urheilumatkat sekä Kokkolan matkatoimisto.

Tiedotus

Yhdistyksen tiedotus hoidetaan pääasiassa nettisivujen välityksellä sekä jäsenistölle erikseen joko sähköpostilla taikka kirjeenä jaettava tiedotteena.

PDF-tiedostoLIITE7_toimintakertomus_2017.pdf (116 kB)
Toimintakertomus 2017 tulostettava.