Toimintakertomus 2019

Worldloppet Masters Finland ry

TOIMINTAKERTOMUS 2019

Yhdistyksen tarkoitus

Yhdistyksen tarkoituksena on edistää hiihtoharrastusta ja toimia suomalaisten Worldloppet Master- arvon saavuttaneiden hiihtäjien yhdyssiteenä. Jäseniksi hyväksytään nyt myös ne Worldloppet passin haltijat, joilla on kaksi leimaa passissa.

Jäsenet

Wolrdloppet Masters Finland ry:n 32. toimintavuoden päättyessä yhdistyksessä oli 322 jäsentä (aktiivijäseniä 263 eli niitä, joille lähetetään kokouskutsu), joista jäsenmaksun maksaneita 156 (lisäystä edelliseen vuoteen 5 maksavaa jäsentä). Jäsenmaksu oli 20 €.

Kokoukset

Vuosikokous pidettiin 22.2.2019 klo 17.00 Lahden messukeskuksen kodin kabinetissa. Kokoukseen osallistui 24 jäsentä. Kokouksessa hyväksyttiin tilikauden 2018 tilinpäätös ja toimintakertomus sekä toimintasuunnitelma ja tulo- ja menoarvio tilikaudelle 2019.

Kokouksessa kiitettiin väistyvää puheenjohtajaa Pekka Anttosta ansiokkaasta työstä yhdistyksen hyväksi ja valittiin uudeksi puheenjohtajaksi Tero Kasala Torniosta.

Sekä Jämin syystapaamisen että Kiilopään ensilumenleirin yhteydessä järjestettiin jäsenkokous, joihin osallistui runsaasti jäseniä.

Hallinto ja toimihenkilöt

Hallitukseen ovat tilikautena 2019 kuuluneet

Puheenjohtajana Tero Kasala Torniosta

Varapuheenjohtajana Risto Laurila Lahdesta

Sihteerinä J P Roos Helsingistä

Rahastonhoitajana Maarit Kärkkäinen Nauvosta

Risto Ihamäki (varasihteeri ja varanettivastaava) Akaalta

Juha Toivonen (jäsenasiat ja kotisivut) Turusta

Teuvo Valve Loimaalta (tilastot ja valokuvat)

Toiminnantarkastajana on toiminut Marketta Ranta Kokemäeltä ja varatoiminnantarkastajana Asta Hilska Orimattilasta.

Hallitus on kokoontunut vuoden aikana kaikkiaan 3 kertaa.

Talous

Tilikauden 2019 tuotto oli 3734,00 euroa ja menot 3737,58 euroa. Tilikauden alijäämä on 3,58 euroa. Hallitus esittää kokouksessaan 15.1.2020, että alijäämä vähennetään yhdistyksen omasta pääomasta.

Taseen loppusumma on 7432,83 euroa.

Kausi 2019 oli yhdistyksen historian 33.

Kotisivujen kautta on edelleen tavoitettu aktiivisimmat jäsenet, ja sivujen suosio onkin ollut hyvä. Kotisivuilla oli vuoden aikana yhteensä 30570 käyntiä eli keskimäärin 84 käyntiä päivässä.

Perinteinen päähiihtotapahtuma Finlandia hiihto kokosi paikalle Mastereita ja vuosikokouksessa oli paikalla runsas osanotto. Yhdistyksemme tukemana hiihtoon osallistui Jennie Lindvall, joka sijoittui naisten sarjassa 16.:ksi (todettakoon tässä yhteydessä, että Jennie edusti Suomea 10.1.2020 Dresdenissä hiihdettyssä 100 m sprintin MC-kilpailussa sijoittuen kuudenneksi. Vuoden 2019 Vasaloppet Chinassa hän oli paras suomalainen; lisää Jennistä kotisivuiltamme kohdasta ”Hiihtokauden 2018-2019jutut”/ Finlandia-hiihto).

Myös lasten Finlandiassa oli mukana joukko Mastereita Risto Laurilan ja Juhani Saimovaaran johdolla talkoojoukoissa.

Kevään ensimmäinen tilaisuus oli Nummenharjun hiihtopäivä 11.1. erinomaisissa olosuhteissa Nummelassa puheenjohtaja Pekka Anttosen johdolla. Masterit saivat hiihtovalmennusta Esko Kaipaiselta ja nauttivat erinomaista kalakeittoa.

Syksyllä kokoonnuttiin Jämille yhteiseen hiihtotapahtumaan ja jäsenkokoontumiseen 18-20.10. Mukana oli 29 masteria puolisoineen. Jäsentilaisuuden esityksen hiihtoharjoittelusta piti Esko Kaipainen, joka erityisesti korosti hidasvauhtisen harjoituksen tärkeyttä, varsinkin meille mastereille. Tästä virisikin vilkas keskustelu.

Mastereiden yhteinen hiihtomatka järjestettiin Vasaloppetiin Ruotsiin Kokkolan Matkatoimiston järjestämänä. Masterit osallistuivat kaikkiin hiihtoihin, suurin ryhmä oli mukana Halvvasanissa. Viestissä oli mukana kolme erinomaista joukkuetta, joilla oli vähäisiä kommelluksia. Näistä enemmän kotisivuilla.

Kiilopäällä marras-joulukuussa järjestetty ensilumen leiri onnistui erinomaisesti. Kiilopäälle ja läheiselle Saariselälle oli kokoontunut reilut 20 Masteria. Ohjelmassa oli hiihtoa ja jäsentapaaminen, jossa keskusteltiin seuraavan vuoden ohjelmasta ja uusista toimintamuodoista (esim fatbike). Ensilumen leiri pidettiin viikolla 48. Lunta oli yllin kyllin, vaikka etelässä talvesta ei ollut tietoakaan. Sekä varsinainen Kiilopää-hiihto että retkiversio toteutettiin täysimittaisina. Mastereita oli mukana kaikissa porukoissa. Varsinkin retkihiihdon tarjoilut olivat erittäin monipuolisia.

Yhdistyksen jäsenille hiihtomatkoja ovat kaudella 2018 olleet järjestämässä Lehtimäen Matkat, PWT Urheilumatkat sekä Kokkolan matkatoimisto.

Tiedotus

Yhdistyksen tiedotus hoidetaan pääasiassa nettisivujen välityksellä sekä jäsenistölle erikseen joko sähköpostilla taikka kirjeenä jaettava tiedotteena.

PDF-tiedostoToimintakertomus 2019.pdf (113 kB)
Vuoden 2019 toimintakertomus tulostettava.